Så ska jag ge mig ut på lite djupare vatten och fundera och orera över självskadebeteende. Det började med att Anna Charlotta Gunnarsson skrev en tweet angående fallet Nora:

“Tror tamejfan att Göran Lindbergs beteende av vissa anses vara mer rationellt än Noras självskärande.”

Jag svarade med frågor:
“@ACGunnarson Men frågan är varför? Varför är det mer sjukt att skada sig själv än andra? Är det för att man ska alltid värna sig själv?”

Svaret jag fick var:
“@svarvarn Tror det har att göra med att mannen alltid haft tolkningsföreträde och därför har patent på logiken. Vi måste bryta det patentet.”

Och jag håller med i det hon skriver men ändå funderar jag vidare på varför det anses mer irrationellt att skära sig själv än att ge sig på och våldta eller skada andra. Jag kunde inte riktigt formulera mig på 140 tecken så diskussionen dog ut i och med att vi nått en punkt där jag höll med henne och vidare samtal över 140teckensgränsen hade blivit svårhanterlig.

Men faktum kvarstår att det anses mer irrationellt och mer sjukt, om uttrycket tillåts, att skada sig själv än att ge sig på andra. Men om man ser till fallet Nora och Göran Lindberg så vet ju jag vem jag ser som sjuk.
Så jag är otroligt kluven. Och nu kommer då stunden när jag ska försöka förklara hur jag kan tycka självskadebeteende är både helt logiskt och väldigt ologiskt. Håll nu i tanken att jag är svarvare och inte läkare för guds skull. Jag försöker bringa reda i mina tankar och inte presentera några sanningar. Även om jag kanske ibland låter väldigt självsäker.

Men som jag skrev i tweeten ovan, kan det vara så att självskadebeteende anses fel och irrationellt för att vi borde värna oss själva? Då kan man ju börja fråga sig vad jag menar med självskadebeteende. I det här fallet tänkte jag hålla mig till personer som skär sig. Det finns massor av andra saker en person kan göra mot sig själv men jag fokuserar på detta just nu. Till stor del eftersom det var det som var jämförelsen i Anna Charlotta Gunnarssons tweet.

Jag har ingen statistik, men som jag förstår det så är självskärande något som finns mest hos flickor. Vad det skulle bero på låter jag i så fall andra fundera och resonera över. Jag har i alla fall uppfattat det så. Inte för att det spelar någon större roll men det förklarar varför jag kommer skriva om dem som tjejer.

Hur kan då självskadande vara både logiskt och ologiskt samtidigt för mig? Det kan det ju inte och det är det inte har jag upptäckt när jag har funderat över det under dagen. Det kan te sig som ologiskt ibland. För som sagt, varför vill man skada sig själv? Det är ju den man överlägset kommer spendera mest tid med genom livet. Och om man då mår dåligt känns det ju otroligt knepigt att skära sig i armen. Smärtan blir ju en annan för en stund men det borde lämna en annan typ av smärta när man ser ärren. Speciellt om man skulle må dåligt över att man inte ser sig tillräckligt snygg eller smal nog som ju tjejer, tyvärr, matas med från väldigt unga år. Det är ju på så vis ologiskt.
Men om man ser det från en annan ände, de tjejer som växer upp och istället för att bli påtvingade ideal som ingen kan leva upp till via tv och reklam (vilket de givetvis också blir) så får de veta att de inte förtjänar något. Sådana tjejer som lever i familjer där de ständigt blir nedtryckta och till och med slagna, eller värre, när de gör något som är “fel”. Det där som sägs vara “fel” är ju ofta en godtycklig sak och oftast finns det inget rätt när den vuxna ondskan bryter sig fram. Där kan jag lätt se en logik i att skära sig själv. Om man hela tiden blir straffad för alla “fel” man gör så tänker jag att man blir till slut så indoktrinerad att man försöker straffa sig själv för de felen man gör.
Och kanske känner även tjejer som inte lever upp till media och omvärldens ideal om hur man ska se ut, vara, tänka, prata och så vidare i all oändlighet att de måste straffa sig själva för att de inte når upp till alla dessa omöjliga mål. Och frågan är då hur sjukt är det? Är det samhället eller individen som är sjuk?

Jag vet i alla fall efter en dags funderande på frågan vad jag tycker. Det är ett sjuk samhälle där den som våldtar en liten tjej anses vara frisk nog för att dömas till fängelse medan tjejen i fråga är den som är sjuk för att hon skär sig efter det hon varit med om.
Inte så att jag inte anser att Nora inte behöver hjälp och stöd tvärtom och det borde hon få på de grunder hon vill. Men jag kan inte se att det är en frisk man som går ut och gör det Göran Lindberg gjorde. Den mannen behöver spärras in men han behöver också få etiketten sjuk. Han behöver hjälp. För om han är en frisk man, vad är jag då?

Lyssna på dokumentären Den fastspända flickan del1 och del2.
Lyssna även på Gåtan Göran Lindberg.
Båda är program från P1 Dokumentär.

Anna Charlotta Gunnarsson finns på twitter som ACGunnarson.

