Fastan inledd. Kan ju inte påstå att jag är direkt troende person, räknar in mig som agnostiker även om jag som normalt tror på människans inneboende godhet kanske lättare skulle kunna ta till mig det religiösa budskapet.
Men nu är det ju inte så allvarligt det där med fastan för oss i den protestantiska delen av världen. Det känns lite som att det är trist att fasta men vi håller kvar vid festandet. För vi vill ju inte bli av med varken semlan eller lussekatten. Och festen efteråt i form av påsk och jul med all mat det innebär är ju skoj så det är ju kvar. Dagarna där emellan kan vi fylla med något annat än just avhållsamhet.
Men så i fredags när vi i lunchrummet diskuterade just fastan eller rättare sagt vi konsulterade wikipedia eftersom ingen av oss var speciellt bevandrad i just fastan då insåg jag att det kanske skulle vara en lite skoj sak att testa. Men då föll det ju på att protestanter inte är så bra på det överhuvudtaget. I alla fall inte fasta i meningen att avhålla sig från något. Det visar sig dock att ungdomar har börjat anamma fasteperioden och avhåller sig från lite olika saker. Så det lämnar det ju fritt för tolkning och är ett mindre åtagande än ett nyårslöfte i den mening att man ger nyårslöften som sträcker sig över ett år. Då är ju 40 dagar en baggis. Och om man ser på det ännu närmare kan man komma lindrigt undan om man väljer att använda söndagen som fridag.

Jag kommer inte använda någon fridag. Det ska vara allt eller inget. Det jag ska avhålla mig från är godis och snacks. Socker i största möjliga mån. Naturella nötter och kanske något russin eller så kan gå an men där går gränsen. Tanken är ju att bryta det där ständiga sockerintaget jag nu har. Tittar man på godisutgifterna för senaste månaden så är det den näst största utgiftsposten näst efter mat för mig. Då har jag ännu inte tankat bilen än, det kommer rusa upp till första platsen.
Så inget godis före påsk. Det borde inte vara några problem. Eller? Det återstår att se.

