Hade planerat att skriva idag. Så blev det. Det blev bara inte riktigt som jag hade tänkt. Det blev något väldigt annorlunda. Anledningen är Dokument inifrån – Lönesänkarna. Det ändrade en hel del. Men nya tag i morgon, och det kom ju något ut av det i alla fall. Ska bli skoj att försöka sova nu. Kan bara tänka mig hur det kommer gå.

Om lönesänkarna och vi som sänks

Du som sitter där och tjänar pengar på mig
På alla oss som varje dag sliter
För att få vardagen att gå ihop
Är du verkligen rätt man att säga att du ska ha mer?
Har du verkligen tänkt genom din sak?
Jag pratar med dig som tjänar mer och mer
När vi ska jobba smartare
eller som det heter på ren svenska
Färre ska göra mer till reellt mindre lön
Vår svett är kryddan till din löjrom
Och kanske ska det vara så
men jag vill åtminstone att du är så rakryggad
att du kan komma och säga det till mig själv
och inte gömma dig bakom aktieportföljen
Jag vill att du ser mig i ögonen och förklarar nyttan
med att du ska tjäna så mycket mer varje år
När jag och mina vänner sliter mer för allt mindre
Sant är att även jag finns på aktiemarknaden
Pensionen måste ju också kunna spelas med
Alla ska med
Alla pengar ska med
Alla pengar ska spelas med
Har jag tur så har de vuxit när jag kommer till pensionen
Så att jag har råd med ett bastant rep
Trädet ska jag nog hitta själv ska du se

