Girls. Det talades massor om den serien när den börjades sändas i USA. Det talas massor om den nu när den börjar sändas i Sverige också. Med all rätt. Även jag borde nog följa den svenska med undertexter egentligen för min engelska är inte den bästa och jag missar nog en del syftningar och annat. Men det är inte det jag är ute efter här.
Det jag är ute och far efter är igenkänningsfaktorn.
Jag har alltså följt en serie i drygt en säsong utan egentligen haft en karaktär att känna igen mig i. Ändå har jag återkommit vecka efter vecka. Kan tyckas vara ett konstigt beteende men det säger en del om hur bra den där serien är. Och om man jämför med Mad Men så följer jag den också mer eller mindre slaviskt. På grund av kläderna. Jag har alltså följt en serie över tre säsonger på grund av hur de klär sig. Då är det ju mindre konstigt att jag följer Girls utan att ha en karaktär som jag känner är jag. Som jag kan identifiera mig med. För serien är ju bra. Och bara det gör den värd att tittas på. Det är en dialog som är enkel och rak, den känns inte överarbetad och putsad. Trovärdig är ordet jag söker.
Jag tänkte nu när jag såg det senaste avsnittet att det är svårt att hitta en manlig karaktär som jag finner vidare sympatisk. Då slog det mig, som en stekpanna i nacken, välkommen till kvinnornas tv-värld.
För om man ser till vilka andra serier jag följer eller har följt den senaste tiden så är det väldigt få som har speciellt utvecklade kvinnliga karaktärer. How I met your mother, Big bang theroy, Californication, Dexter och Doctor Who är serier jag ser eller har sett under det senaste året. Det finns andra också, som Game of thrones, House of cards och Downton Abby men dessa är mer komplexa att föra resonemang om (anser jag) på grund av tidsanda och komplexitet i förhållande mellan kvinnor och män. HIMYM och Big bang theory har jag släppt för jag insåg att jag behöver mer tid till annat och dessa var de jag skulle sakna minst.
Ett av undantagen är Doctor Who, som trots sin manliga huvudkaraktär alltid har en kvinnlig medpassagerare genom tid och rum. En kvinna som ofta får lov att ta plats och inte sällan vara den som löser problemen. Ofta med en stark vilja och är inte rädd för att säga ifrån oavsett om det är Doktorn eller någon av de otaliga karaktärer de råkar på. Och utan att blanda in romantik, inte så mycket i alla fall.
Men det är ett undantag, och där kan jag ha lite av skygglapparna på eftersom det är en serie som jag formligen älskar.
Så om man ser till den listan av serier jag angivet ovan så är det tämligen uppenbart att de är riktade till en manlig publik. Man behöver inte tänka speciellt länge för att inse det. Och om man ser det i stort så är ju den typen av serier normen för hur en underhållningsserie ska se ut. Vilket betyder att kvinnor som ser serierna känner som jag när jag ser Girls. Men i kvinnornas fall saknas en viktig faktor. Kvaliteten. Säga vad man vill om humorn eller spänningen. Men det är få serier som kommer upp i den kvalitet som Girls besitter.
Jag hoppas att framgångarna för Girls får tvbolagen att börja se över sina utbud. För Svenska Hollywoodfruar är inte en serie som tar avstamp i ett kvinnligt perspektiv. Det är bara dumt.

