I morgon är det internationella kvinnodagen. En dag som firas varje år så länge kvinnor och män inte har samma rättigheter. Den har funnits sedan 1910. Och firats på lite olika sätt världen över och på lite olika datum. Läs gärna Wikipedias artikel om internationella kvinnodagen.

Så i morgon infaller den. Jag vill inte säga att den firas, det känns som ett allt för glatt ord när det har att göra med ojämställdhet och orättvisa att göra. Men jag hoppas att det blir en glad dag för alla.

Men så såg jag den här artikeln från Hallandsposten.
Där får man veta att Kattegattgymnasiet använder dagen till seminarier och aktiviteter för att ge tjejerna bättre självförtroende genom att utveckla deras inre värden.
För vissa av killarna som skulle haft lektioner som vanligt så blir det nu istället självstudier då deras lärarinnor ska vara med på aktiviteterna under dagen.
Eller som någon skriver på Facebooksidan The Typical Kattegattsgymnasiet:

”Females only” + studiedag på måndag. Bara jag som känner lukten av långhelg?

Vilket är illustrerat med denna bild från Kattegattgymnasiets sida på Halmstad.se.

20130307-185219.jpg

I texten till artikeln i Hallandsposten får man veta att denna dagen inte har med jämställdhet att göra enligt rektorn Susanna Härenstam. Jag förutsätter då att hon inte menar internationella kvinnodagen utan den dag som de har planerat. De vill använda den till att ge tjejerna bättre självkänsla genom att höja deras inre värden.
Hur ska de göra det frågar man sig. Jo om en kollar på sidan halmstad.se så får en veta att det bland annat handlar om att göra en väggmålning, arbeta i garaget, självförsvar och en föreläsning.
Och ja, jag kan faktiskt förstå värdet av att tjejer får vara i garaget och skruva och pilla på sina villkor utan killar omkring som höhöar och fäller kommentarer. Och givetvis så är ju självförsvar en bra sak för en kvinna att lära sig. Men det känns som om det slår så fel när rektorn säger i tidningen att det inte handlar om jämställdhet. För är det inte just precis just det det hela handlar om?

Rektorn menar vidare att det inte är diskriminerande att det bara är tjejer som har de här aktiviteterna obligatoriskt, och att man nästa år ska ha en jämställdhetsvecka under vecka 10.

Nej det kanske inte är diskriminerande. Men det är jävligt märkligt att tjejerna ska ha en obligatorisk dag där man ska höja deras självkänsla, medan killarna får självstudier. Jag fattar ju att många killar kommer att plugga. Men tjejerna som ska gagnas av den här dagen känner sig tvingade och vissa av dem lär nog inte känna sig väldigt peppade. Jag vet själv hur det var med saker som var obligatoriska i skolan. Jag vet också hur det var med självstudier.

Så varför inte börja jämställdhetsarbetet redan nu? Sätt ihop diskussionsgrupper, håll föredrag för både killar och tjejer. Även om man skulle låta tjejerna arbeta i fordonsprogrammets lokaler så kan man ju under den tiden ha gruppdiskussion med killarna för att låta tjejerna få prova på utan deras inblandning. Det är bara några av de idéer som jag kan komma på just nu, och jag är en simpel svarvare. Det finns ju faktiskt personer som sätter ihop sånt här som säkert skulle kunna komma med bättre idéer.
Kanske är det så att jämställdhetsveckan nästa år blir helt underbar och fantastisk. Men då har ju en årskull redan slutat. Morgondagens schema verkar i stort sett göra tjejerna avundsjuka på att killarna slipper medan de själva tvingas gå.
Killarna får veta att jämställdheten är en kvinnofråga och inte något de behöver tänka på. Tjejerna får se killarna göra lite som de vill. Business as usual.

