Sedan ett antal år har jag valt att raka min skalle med hyvel. Det är inget politiskt utan mer ett sätt att underlätta tvättning då jag har ett tämligen smutsigt jobb. Sen att hårfästet börjar glesna kan ju ha en del med mitt beslut att göra.
Nåväl, jag började med en vanlig Gillette super mega overdrive eller något liknande. Det funkade, men bladen blev slöa efter en rakning. Rakar man sig som jag varannan dag så blir det lätt dyrt.
Då upptäckte jag Headblade.

20130306-191839.jpg

Denna leksaksbilsliknande sak gjorde allt mycket lättare. Man håller den i handen och drar handen över huvudet och det blir i stort sett samma rörelse som när man kammar sig. Något jag inte gjort på väldigt länge. Deras tvåbladssystem höll för en minst två veckors rakning, alltså sex rakningar, plus att för tio blad betalade man ca. 120kr.
Men så kom då dagen när HeadBlade insåg att det var för billigt. Och i stället för att höja priset så tog man bort dubbelbladen. Kvar finns nu bara blad med tre eller fler knivar. Jag är ju inte sämre än att jag kan testa dessa. Men efter ett antal månader har jag slutligen gett upp. Ett blad höll som max två rakningar och då fick man harva en hel del för att få ner det till en acceptabel nivå.
Dessutom var priset det dubbla för bladen. Jag mailade till HeadBlade och frågade varför de tagit bort dubbelbladen och fick veta att just priset var en stor faktor men även att kunder hade hade skurit sig oftare med dubbelbladen än med de andra. Inte så konstigt med tanke på att man kommer så mycket närmare huden med dessa. Jag blev dessutom erbjuden att köpa de resterande dubbelbladen för ca 70kr/10 blad, men jag tackade nej på grund av ont om pengar. Han var beredd att sälja hela kvarvarande lagret till mig.

Men så en dag när jag surfade runt på Gents.se så hittade jag den här från Dovo.

20130306-192922.jpg

Dovo Head Shaver kostade mig mer än HeadBlades variant men jag gillar verkligen designen i rostfritt stål och i gengäld får man fem blad med. Det finns, ännu så länge bara dubbelblad till denna till en kostnad av 65kr/5 blad. Alltså i stil med det jag fick betala för HeadBlade bladen. Och när jag testade den här hyveln idag så var det lite knepigt i början, HeadBlades variant är enklare att hålla, men resultatet var så riktigt hudnära som jag vill ha det. Får trycka med fingrarna för att känna någon stubb över huvud taget. Helt underbart att ha hittat ett bra sätt att raka sig med igen. Härliga tider. Har bara testat den en gång jag vet ju inte om bladen håller lika länge som de från Headblade. Det återstår att se.

Nå nu är ju inte detta så mycket reklam egentligen, utan mest konsument upplysning då jag på intet sätt är talesperson för de här märkena. Jag får snällt betala mina rakningar själv och är fullt nöjd med det.

