Jag blir rädd när jag ser att folk inte tänker tanken, inte tänker vidare och tar den till en slutpunkt. För lever vi verkligen i den tron att för att en facebookbekant gillar eller skickar vidaren en bild eller ett inlägg så stämmer det och ingen vidare tanke behövs?
Bekvämligheten är det som gör att föraktet och hatet kan gro.
För det är så enkelt egnetligen. För att stoppa något måste vi stå upp och visa att vi inte accepterar det. Det känns lite som att jag upprepar mig som en hackig skiva, men det är något som verkar behöva nötas in. Om vi inte är en del av lösningen så är vi ofelbart en del av problemet.
Det spelar ingen roll hur stora eller små problemen är. Om vi inte tar tag i dem kommer de utan tvekan växa. Om man utan att tänka efter över vad orden man skickar vidare vill säga ell vad som ligger bakom så kommer kraften i orden växa exponentiellt.

Mobbmentaliteten frodas på internet. Det behövs bara att någon leder vägen så konmer det snart explodera, för alla andra gör ju så. Ingen vill stå ensam när det blåser. Då är det lättare att gömma sig i flocken. Vännernas delade ord måste ju de ha tänkt genom så varför ska jag?

Men mobbmentalitet går att bryta. Om någon bara konfronterar den där vännen som sällar sig till mobben. Om bara andras vänner gör samma sak med de vänner de har. Då finns det till slut ingen mobb kvar. Då kan förändringen komma.

Så tänk genom det budskap DU sänder när du delar någon annans ord innan du sänder dem vidare. Det kan göra stor skillnad. För orden betyder något och säger något. Om dig och om det samhälle vi har och det samhälle vi vill ha.

