Jag har en bekant som är väldigt upptagen med vädret. Hur det varit och hur det ska bli.
När vi kom tillbaka till jobbet efter julledigheten så deklarerade han i höga ordalag hur skönt det var att vara tillbaka. Det kunde jag till viss del hålla med om. Det är ofta skönt efter en tids ledighet när man inte har haft något speciellt inplanerat att komma tillbaka till vardagen. Inte så att jag ogillar att vara ledig men lite struktur på tillvaron är trevligt.
Men min bekant stannade inte där, han fortsatte med: Det var tre dagars sol på två veckor.
Jag funderade tillbaka och kunde inte komma på hur mycket eller lite sol det varit, vi hade i och för sig befunnit oss på olika delar i landet så chansen var ju att någon av oss hade haft lite bättre väder. Men jag kunde minnas att det varit ganska kallt i början, jag hade varit ute på lite promenader runt byn där jag är uppväxt, men gradvis hade det blivit lite mer trevligt väder. Nere i skåne kan tre plusgrader och vind kännas som arktisk kyla. I takt med att vädret blivit lite mildare hade mina promenader blivit längre. Ibland regnade det, ibland inte.
Men min bekant var inte färdig där heller. Han berättade att när han var ledig så kollade han väderleksrapporten för att se hur kommande dags väder skulle te sig. Om det var så att det vankades regn så såg han till att sova till tolv för att få dagen att försvinna fortare.

Han bestämmer på förhand att dagen ska bli dålig för att väderleksrapporten berättar att det ska bli regn. Det innebär att alla regniga dagar blir dåliga per automatik. Dessutom, han hänger upp sin tillvaro på vad meteorlogerna säger. SMHI har vad jag vill minnas haft en säkerhet på under 80% de senaste åren. Jag är inte säker på de siffrorna, dock är jag säker på att de långtifrån alltid har rätt. Om jag skulle hänga upp min tillvaro, och framför allt min fritid och mitt humör på något, så skulle jag försöka hitta någon som är lite mer träffsäker.

För är inte att sova till tolv på dagen ett udda grepp? Enbart för att få tiden att gå? Frågan är ju vad man väntar på. För min del ser jag det som lite slöseri med tid att göra så. För hur många dagar där eftermiddagen regnat bort har inte haft fina förmiddagar? Om jag ogillade regn så mycket så att jag sov till lunch för att slippa så stor del av dagen som möjligt så skulle jag ju bli ännu mer frustrerad och arg om jag vaknade och insåg att marken är torr utanför men molnen hopar sig och strax börjar regnet falla.

Jag har funderat en hel del på det där med väder de senaste åren. Eller i alla fall hur vi ser på vädret och hur vi låter det påverka oss. Länge var jag också en sådan person som kunde stå och förbanna det eviga regnandet/snöandet/blåsandet. Men någonstans har jag lagt det bakom mig. Och jag tänkte att jag skulle försöka förklara hur jag tänker. Eller hur jag inte tänker på vädret rättare sagt.

Det är ganska simpelt egentligen. Vi kan inte förändra det. Det är hela grejen!
Okej vi har växthuseffekten och annat som bidrar till förändringar i vädret men vi kan inte förändra vädret med någon vidare snabbhet. Inte i tid till att vi ska på picknick eller cykla till jobbet. Och ju mindre tid vi lägger på att beklaga oss över att vädret är dåligt, ju mindre saker har vi som tynger ner oss rent mentalt. Jag är övertygad om det.

Ett exempel: Jag är på jobbet, jag jobbar inomhus med ytterst få saker som tvingar mig att gå utomhus under arbetsdagen. Vid ett besök vid kaffeautomaten ser man ut, det är tämligen få tillfällen man har att titta ut i en verkstad så därför söker sig mina ögon ut när de får tillfälle. En kollega som kommit i samma ärende, kaffe alltså, tittar ut och suckar. Det är ett evigt regnande. Eller snöande, eller vilken typ av otrevligt väder det är ute just då.
Jag har en del standard svar jag har plockat upp genom åren.
Vid regn är det alltid: Regn är bra för potatisen.
Vid snö: Snö är bra, det stärker karaktären.
Vid allmänt grått och blåsigt väder: Solen skiner alltid på en skåning.
Inte sällan får man en lite rolig kommentar tillbaka. Det kan ganska enkelt vändas till något trevligt med andra ord. Det är mitt lilla försök att få andra att inse att vädret är inte allt och att vi framför allt inte kan påverka det hur mycket vi än klagar på det.
Men min tanke är i de fallen den här: Vi är på jobbet, vi är på inget sätt tvingade att vara ute i det tråkiga vädret, vi har till och med gratis kaffe, varför inte bara tänka på något annat? Vädret påverkar oss inte på något sätt, men ändå låter vi det förstöra vår dag. Det om något är tråkigt.

Men gnäller jag aldrig över vädret? Är jag en sån där Det-finns-inget-dåligt-väder-det-finns-bara-dåliga-kläder typ?
Givetvis är jag inte sån. Alla som har upplevt skånsk vinter med plus tre och regn som tagit sats och med vindens hjälp kastat sig från Helsingborg över hela skåne för att leta sig in mellan alla lager-på-lager man kan uppbringa vet att det finns dåligt väder. Jag är helt med dem som har planerat saker som går i stöpet just på grund av regn. Jag hade en kollega som skulle måla om sitt hus en sommar. Han hann med att skrapa och tvätta fasaden innan det började regna. Och sen regnade i stort sett hela sommaren bort medan han gick och väntade på att få göra jobbet färdigt. Jag förstår honom och jag hade säkert gjort lika dant.
På jobbet när det kommer upp prat om hur vädret ska bli till helgen eller semestern så brukar jag helt frankt säga att jag bryr mig in om hur vädret ska bli, jag ska vara ledig och jag ska njuta av det ändå. Sen brukar jag ju flinka in lite om att jag som bor i lägenhet och inte har trädgård behöver ju inte känna mig speciellt begränsad då jag inte har något yttre underhåll som måste göras.

Så egentligen det jag vill säga med allt det här är ju att det finns tillfällen då jag kan förstå att man gnäller över vädret, men att vi gör det i allmänhet för ofta och att jag tror att det drar ner vårt välbefinnande. Speciellt under vinterhalvåret. Istället för att se problem, se möjligheter. Istället för det du inte kan göra på grund av att vädret inte blev som du tänkt dig, se allt det andra du faktiskt kan göra istället för att deppa ihop. Det kan ju vara dags för att läsa en bok, se en film eller kanske en rejäl storstädning. Men riktigt så trist väder att det där sista skulle bli en tanke i mitt huvud blir nog aldrig vädret.

