Det är så konstigt, jag ser henne komma på håll. Jag, på väg mot affärens entré, hon siktar bredvid. För att vi inte ska gå in i varandra ändrar jag riktning. Givetvis ändrar också hon sin riktning.

För av alla människor som är på väg att handla denna söndagsmorgon, har hon valt mig. Jag som precis vaknat, efter tre dagars varierande alkoholintag, full, jättefull och småputtrig. Hade dragit på mig ett par tämligen smutsiga och illasittande jeans, en tshirt med Twisted Sister tryck och min jeansjacka, stuckit fötterna i mina väl ingångna skor och lämnat lägenheten med lurar i öronen. Jag trodde jag utstrålade trötthet och fuck off, men tydligen såg hon något annat bortom påsarna under ögonen.

Hon bröt på tyska och jag förklarade vägen till ByggMax, men allt jag kunde tänka på var hur mycket alkohol jag andades på henne. Min andedräkt borde vara mättad av whisky och öl.
När jag gick in i affären startade Pelle Osslers Skönhet i förfall. Sällan har en låt känts så rätt. Tempot och tonen beskrev denna söndag där jag gick och plockade till mig varor till synes på måfå innan jag gick hem i majsolen. Musiken låg tung och industriellt grå i mitt huvud.

I lägenheten stod bäddsoffan obäddad och persiennerna var nere. Strax tvättid, in med ägg salami och färskost i kylen, bullarna på bänken. Frukosten fick vänta. Samlade ihop lakanen, tog tvättkorgen, tvättmedlet och gick ner i tvättstugan. Svalt och tyst men huvudet surrade som om det var fullt av humlor, en blandning av mild bakfylla och tinnitus.
Två maskiner tvätt och tillbaka i lägenheten ställde jag mig i duschen. Det varma vattnet spolade bort de senaste dagarnas fylla från min kropp. Jag duschade länge innan jag naken gick ut i köket där jag konfronteras av vin och ciderflaskor. Jag startade vattenkokaren för att göra kaffe.

På inner gården gick en man runt. I nya arbetsbyxor och med en krycka som han lagat med silvertejp. Han stannade till under ett träd och spanade mot lägenheterna i huset mitt emot. Plockade upp sin mobil och verkade skriva något. Kanske var han en man som misstänkte att hans fru har en älskare. Kanske var han bara intresserad av arkitekturen i miljonprogrammet.
Vattenkokaren slår ifrån.

Jag brydde mig inte om vattnet, istället gick jag in och slog ihop bäddsoffan innan jag drog upp persiennerna. Alltid i den ordningen, som om jag inte vill visa upp min säng, men min nakenhet går bra. Medan vattnet kallnade allt mer gick jag ut i badrummet. Utan att se mig själv i ögonen rakade jag mig nogsamt men hastigt.

