2013-08-04 19.58.27

2013-08-04 19.58
Foto: Björn Velander

Visst ser det tämligen härligt ut? Glida fram över himmelen i augustikvällen. Varje sommarkväll är jag bortskämd med en fin vy över solnedgången. Oftast missar jag den dock eftersom jag fram på eftermiddagen stänger igen och rullar ner för att försöka hålla nere temperaturen i lägenheten, nackdelen med att bara ha fönster på ett håll.
Sista semesterveckan och som alltid så funderar jag på vad har jag gjort med mina dagar egentligen. Vad var min tanke innan semestern? En av mina planer var att städa och röja. Jag gjorde hallen och badrummet. Det tog en dag och blev bra. Massa att slänga, men det stannade därvid. Så det är ju inte riktigt uppfyllt. En annan grej var att fixa bilen, det är gjort, den gick genomombesiktningen och allt är frid och fröjd. Ett plus.
Jag var nere hos mina föräldrar, vilket alltid är en av mina stående punkter på semestern.
Givetvis har det blivit mycket fotboll och en hel del skrivande om just fotbollen. Härligt och kul på alla sätt och vis även om jag hade hoppats få in lite mer annat skrivande också. Men jag har ju hela vintern på mig.

Jag har tagit det lugnt och tänkt väldigt lite på jobb. Det har varit skönt att kunna släppa det ganska enkelt och där har fotbollen hjälpt mig en hel del. Jag har fått något annat att fokusera på. Jag har tappat bort mig bland dagarna och för en gångs skull har det varit skönt att inte veta om det är torsdag eller fredag och mer eller mindre ryckt på axlarna när jag kommit på att vilken dag det är. Jag har spenderat mindre tid framför tvn än vad jag trodde, men jag har å andra sidan spenderat mer tid framför datorn än vad jag hade planerat. Så det går väl på ett ut antar jag. I vilket fall så har jag jobbat på gropen i soffan ganska rejält den här semestern. Det vackra vädret till trots.

Jag har börjat små trevande försök att jogga igen. Det går långsamt men jag tar mig framåt. Ibland får jag gå vissa bitar men förhoppningsvis blir det mindre av det framöver.

Men kommer den ändå, den där vemodiga känslan när man kan se slutet på semestern. Önskan om att den skulle vara längre kommer varje gång och även om jag gillar mina arbetskamrater och arbetet som sådant så ser jag inte fram emot att börja jobba skift igen. Det finns de som kan se fördelar med det, visst man kan lösa en hel del saker i vardagen utan att ta ledigt från jobbet, men nackdelarna finns där och är för många. Sömnen blir inte vad den borde vara. Varken kvalitetsmässigt eller tidsmässigt, det är ju saker jag kan styra till viss del själv men man ser ganska tydliga förändringar när man tittar på det över tid. Man kan se före och efter semestern.

Så semestern har varit trevlig. Den har varit som de flesta semestrar. Tid att träffa vänner som jag i stort sett bara träffar två gånger om året, bara ta dagen som den kommer och tillåta sig att tappa bort sig i tid och dagar. Spåna vidare på lite projekt som man har planer på och som antagligen inte kommer bli helt verkliga förrän om ett par år eller så. Men de finns där och man kan peta lite på dem och hålla dem levande. Så man kan nog säga att jag laddat batterierna en del och låtit dem ge kraft åt annat än vardagens måsten.

Ja vädret har ju varit bra också.

