Äntligen är jag med lergryta igen. Det var ett antal år sen jag hade en lergryta nu. Jag tappade locket en gång när jag använt den och det gick i tre delar. Det är något jag har saknat ett bra tag nu och den senaste tiden så har jag börjat leta efter en ny.

Igår när jag var nere hos mina föräldrar för att hjälpa dem med deras dator så började vi prata om just lergrytor. För jag minns fortfarande hur min mor kokte höns i den. Jag har försökt att få till det efter men det har inte gått.

Så i går plockade min mor fram grytan som stått oanvänd i ett skåp i över tio år. Nu har den legat i vattenbad i snart sex timmar och jag har hittat ett spännande recept på kycklingfilé som jag ska testa, även som jag ska göra det med lårfiléer istället. Detta receptet gör att man kokar riset i grytan med kycklingen och så kryddar man med koriander, spiskummin, gurkmeja och annat gott. Så ikväll blir det kycklinglårfilé med ris med indisk touch. Ska bli mycket gott.

Det är ju det som är så bra med lergryta. Det är väldigt svårt att misslyckas.

