20131105-161202.jpg

Det gick inte som på räls direkt

Igår förmiddag stod jag och diskade när jag kom på att jag nog skulle ta och skrubba ugnen också efter som det bubblat över när jag gjort en gratäng någon dag innan. Sagt och gjort, utrustad med svamp diskmedel och svinto så skred jag till verket. Men så såg jag att glaset i ugnsluckan var skitigt det med, så även den fick sig en omgång med svinto. Det som satt där satt väldigt hårt så jag fick skrubba en hel del och när jag var mitt uppe i det så lossnar glasrutan! Där satt jag som ett fån och undrade vad som hade hänt.

Silikonet som höll glaset på plats hade släppt. Det första jag fick göra var att plocka isär luckan för att få ut glaset. Sen kom ju nästa problem. Hur ska jag få dit det igen?
Jag visste ju att vi har silikon på jobbet men en snabb sökning på nätet bekräftade min misstanke om att det var olämpligt till högre temperaturer. Men Biltema hade silikon för höga temperaturer och det kostade bara 59kr. Problemet var bara att det var en tub med 310ml. En sån man behöver en hållare för att få ut silikonet med. Det har vi i och för sig på jobbet men just mängden var ett problem. Det var ju en alldeles för stor mängd för vad jag behövde.

Så jag sökte vidare och hittade en hemsida som sålde lite mindre tuber. Enda problemet var att den kostade 85kr plus frakt. Så idag tog jag mig till Biltema och handlade. När jag kom hem så blev jag lite otålig och tänkte, hur svårt kan det vara? Det är ju bara att trycka med tummen i bakkant, det kommer bli lite jobbigare men jag behöver inte låna grejer från jobbet. Dessutom blir det ju klart idag. Det gick tungt, så jag kom på en briljant idé. Jag tog potatisstöten och satte mot bröstet, skaftet satte jag mot pluggen i tuben och sen pressade jag. Det gick lättare. Tills pluggen i botten vek sig och silikonet började tränga ut bak vägen.

Nu hade jag ju kommit i ett läge där jag inte gärna kunde sluta. Så jag fick tag i två skedar. Med den enas skaft grävde jag upp silikonet ur tuben och med den andra smetade jag dit det där det skulle vara. Så till slut var jag färdig och tryckte dit rutan. Sen tittade jag på mina händer. Det röda silikonet låg som lera över fingrarna på mig, hur skedarna såg ut ska vi inte prata om, men rutan sitter där i alla fall!

