image

Så blev det nyår igen och när jag sitter här fattar jag inte varför jag inte försökt hitta någon att spendera kvällen med. Jag har köpt champagne och jag har gjort mat speciellt för idag (även om jag inte gått riktigt så all in som jag tänkte från början), men jag vet hur det kommer bli.
Jag kommer sitta här på balkongen och fundera över varför jag sitter där ensam medan raketerna exploderar i en allt snabbare takt utanför. Även om jag varit med vänner hade de tankarna kommit, varför har inte jag någon att spendera kvällen med? Någon som jag klär mig lite extra fin för just för att det är nyår.
Istället diskar jag undan och funderar om jag inte skulle köpa ett gäng coupe-glas till champagnen nästa år. det är ju lite mer elegant trots allt. Men det är också då jävla bortkastat, att spendera pengar på något som i det stora hela inte betyder ett skit.

Det är få saker som är så deprimerande som att vara singel på nyårsafton, det är alla parmiddagars heliga moder. Alla ska ha någon att skåla med och kyssa på tolvslaget. Aldrig sticker man ut som då. Aldrig känner jag att jag inte vill vara singel som just nyårsafton.
Visst julen är en familjehögtid och många känner sig ensamma då, men det ändå på en mer familjär nivå. Alla hjärtans dag firas inte på det viset och påsken går förbi utan någon större notis. Midsommar är ju tiden då man inte vet vad som kommer hända. Det är sommar och man vet inte vad eller vem man träffar i den ljusa sommarnatten. Nyår däremot, då ska man inte vara singel.

Så jag är på sätt och vis glad att jag ska sitta på balkongen med min champagne. Troligen kommer jag titta på några avsnitt av The Wire. Då slipper jag tänka på att jag sticker ut.

Men nog med bitterhet och jävlighet. Det är nytt år snart. Det kommer ett nytt år då vi alla kommer ha våra toppar och dalar att ta oss ur. Det är tid för löften som sällan hålls. Givetvis är jag likadan. Mina löften för 2013 var att läsa Jules Verne och Ivar Lo-Johansson. Det har blivit gjort så jag har bestämt mig för att göra det lite mer plågsamt nästa år. Mitt löfte för året blir att konsumera ännu mer ekologiskt och rättvisemärkt än vad jag redan gör. Vilket är ett tämligen svårkontrollerat löfte. Men vem har sagt att livet ska vara enkelt.

Gott nytt år. Hoppas det blir bättre än det förra.

