På väg mot sängen. På söndag ska jag sova ut. Vila. En dag utan tankar på att något måste göras. Ingen runda att gå om jag inte känner för det, ingen träning och mest troligt ingen rakning heller.

När jag kom hem idag låg det en paketavi på hallmattan. Tänkte att jag tar den i morgon när jag går från jobbet.

Torsdagar är stressmonster. Tanken var att jag under förmiddagen, då jag har en klass om tre elever som är tämligen självgående, skulle få lite tid över att gå genom och tolka var skolverket har skrivit ner som betygskriterier. Tro mig, det är inte roligt och det är inte lätt.
Å andra sidan gick mina planer om intet. För när jag har tre elever så har min kollega 23 ungefär. Det kan vara några fler till och med.

Givetvis hinner han inte hjälpa alla i den takt de vill ha hjälp. Det är ju lite av grejen med läraryrket, oavsett hur man sliter så finns det de som får vänta. Man får försöka se till att det inte är samma elever som får vänta hela tiden.

Nu är ju industritekniskaprogrammet uppbyggt som en verkstad. Eleverna som är där ser inte det som att de har en lärare på den där lektionen de har, kommer jag förbi när de är på en lektion som min kollega har så får ju jag frågan om jag kan hjälpa till. Helt naturligt. Vilket innebär att om man har något viktigt att utföra så gäller det att gå snabbt och se upptagen ut. Då kan man klara sig genom verkstan.

För när man har närmare 30 elever som rör sig på samma yta och är på olika moment i olika kurser så blir det lätt att man knappt hinner hjälpa en elev förrän nästa ropar. Det är det som är så skoj med att vara lärare just på industritekniska. Hade man bara kunnat skala av allt det där administrativa som ligger och stör, det där som man känner att man inte riktigt hinner med så hade det varit ett underbart jobb. Men man måste kanske ta sig genom några hundår innan man kommit in i rutinerna.

Jag blev för nyfiken på vad det var för paket. Så jag drog på mig skorna och gick till affären. Min rakkniv har kommit från slipning. Så till helgen blir det finrakning. Återstår att se om jag överlever det.

