Vissa frågor har fått svar, inga uttömmande sådana, men ändock svar. Inte 17 år i samma lägenhet, olika platser.

En vårdnadstvist, vad har hänt i det äktenskapet? Kvinnan har känt sig tvingad och lyckats, hålla sig borta från pappan länge. Även myndigheterna har missat familjen.

Bromölla känns mer och mer oviktigt i sammanhanget. Kunde varit Stockholm eller Halmstad likväl. Men ändå, två år i en lägenhet och grannar har inte sett delar av familjen. Inte uppfattat att det är fyra personer som bott där.

Inte helt otroligt förvisso, det finns grannar i min trapp som jag knappt sett. Har till och med bytt hyresgäster i vissa lägenheter utan att jag märkt det.

Men det måste funnits spår. Arbete? Inkomst? Som sagt, vissa frågor har fått svar, andra frågor har tillkommit.

Någon form av inkomst måste ju ha funnits. Det kommer bli långdraget känns det som. Barnens mormor säger att de inte varit inlåsta, inte varit frihetsberövade.

Frågan är vad ska man kalla det? När barn vuxit upp utan utbildning, utan socialt umgänge, inte ens en tv (vilket inte är så konstigt i sammanhanget, Radiotjänst hade ju knackat på).

Mormodern säger att barnen är konstnärliga. I den miljön, finns det någon annan utväg än konsten då?

Vad händer med barnen nu? De kommer ut i en värld de sannolikt inte förstår. Inte ens jag kan säga mig förstå den. Detta blir något att följa den närmaste tiden. Något att försöka få ett grepp om.

