Har länge funderat på om det inte är dags att skaffa en ny dator. Den jag har är inte jättegammal men den har blivit väldigt seg. Vid vissa tillfällen tar den väldigt god tid på sig till de enklaste uppgifter. Ofta då när jag inte har så mycket tålamod eller tid att vänta. Men det har jag vackert fått göra. Det har blivit tydligare sen jag fick en arbetsdator. När jag har haft med den hem så har jag reagerat över hur snabbt den reagerar. Och den blir inte varm heller. Tankarna har gått mot en Mac. Men där sätter plånboken stopp.

Samtidigt så har ju Burts visdom även ett hem i mig. Man måste skilja på vad man vill ha och vad man behöver ha. Jag behöver inte ha en ny dator men jag vill ha en ny dator. Så nu försöker jag väcka min gamla dator med lite konstgjord andning.

Under åren jag haft den så har jag ju använt den till en hel del saker. Ett tag var nedladdning den stora grejen även hos mig. Sen har det ju kommit och gått en del olika programvaror. Jag har helt enkelt velat ha mer program i datorn än vad jag har användning för och ofta mer komplicerade program som jag inte alltid haft en vetskap om hur de ska användas. Så nu håller jag på att rensa. I ett första steg så ska jag spara över allt som jag anser vara viktigt (dokument och bilder t.ex.) över på en extern hårddisk. Sen ska jag sköra en fullständig återställning av datorn.

Förhoppningsvis blir den något snabbare när allt ovidkommande försvinner. Allt som ligger där och tar plats, använder sig av minne och processorkraft. Kanske får det ner värmen något. Jag har, sen jag slängde ut tvn använt datorn mindre och mindre till förmån för min iPad. Men det finns ju saker som iPaden inte är så bra till.

Så idag när jag kom hem började jag. Först alla bilder över. Sen dokumentmappen. Det gick segt. Och där är jag nu. Snart ska det nog vara dags att se om det går att återställa den här datorn till ett vettigare skick.

Började kolla på Mad Men igår. Såg den under tiden då nedladdning var den lättaste vägen att se de senaste avsnitten. Dock var det ju utan undertexter. Så i går såg jag första avsnittet igen. Samma insikt som när jag såg första avsnittet för flera år sen slog mig igår. Jag vet inte om jag riktigt gillar handlingen, men det är förbannat snyggt. Kläder och miljöer är så pass vackert att jag kommer titta vidare bara därför.

