Solen visade sig idag. Det såg ju sådär ut på den fronten i morse när jag gick till jobbet. Väldigt disigt och en aning kallare än igår. Upptäckte att jag inte hann fram till jobbet innan gatlyktorna släcktes. Det är de små sakerna som gör det.

Sov dåligt denna natten också, så nu är jag mer än lovligt seg. Ser fram emot fredagen även om den kommer starta i ett ganska högt tempo. Har teknister på förmiddagen och där är det mycket frågor och just nu mycket som ska göras klart inför studenten.

Gjorde bort mig lite idag får jag nog erkänna. En av fordonslärarna kom in och frågade om vi kunde plana ett topplock under eftermiddagen. Vi sa att det skulle vi nog kunna lösa eventuellt. De ville sätta ihop bilen innan helgen. Så under förmiddagen så kommer det två elever med ett topplock och en annan fordonslärare kom efter. Den toppen såg inte så fräsch ut och de kom fram till att de skulle blästra ur lite håligheter och lägga i kemisk metall först. I tron att det var toppen som det frågats om tidigare på morgonen sa jag att kommer de tillbaka med den i morgon bitti så ska jag se till att den blir planad så fort som möjligt. Så de gick i väg och läraren blev väldigt glad över att det skulle gå så fort.

Tio minuter senare kommer en annan elev från fordonsprogrammet bärande på ett topplock. Glad i hågen tackar han för att vi kunde ta tag i den så snabbt. Då föll polletten ner. Det var detta topplock som jag hade lovat fixa. Den som de andra eleverna kom in med kom de bara med på chans. Så det var bara att kavla upp ärmarna och ställa sig vid fräsen.

Ett jobb som tar lång tid och som är ganska tråkigt egentligen. Enkelt i grunden men att få upp ett topplock bra i en fräs kan vara knepigt, speciellt när de inte plockat bort kamaxeln. Sen är det bäst att vara försiktig när man spänner i och med att det handlar om guten aluminium, det blir lätt märken. Märken i ytor som ska sluta tätt är dumt. Med tanke på att man kör med ett snabbstålsskär i ett ursvarv så går det ganska långsamt när man går över det. Den något ostabila uppspänningen gör att man inte vill ta för stora skärdjup. Det skulle inte vara så skoj om topplocket får för sig att börja vandra och glida av parallellbitarna.

Sen är det givetvis skitigt också. Motorolja är inte det trevligaste att pilla med.

Såg precis att jag är med i racet för att bli veckans blogg på Besökstoppen! Så in och rösta med en endaste gång. Det är första gången jag ens anmäler mig så när jag nu haft turen att komma med så förväntar jag mig att vinna också!

Igår hade jag en känsla av att det skulle vara skönt att börja jogga igen. Idag när jag gick hem så var det en tjej som joggade förbi mig. I tights och tshirt. Där gick jag med händerna nere i rockfickorna.

