image

Äntligen kom min Lamy AL star. Mycket vackert blå penna. Nu återstår bara att se om jag kan lyckas gravera in mitt namn på den i fräsen på jobbet. En nackdel som gör det svårare är att ytan jag tänkte göra det på är lätt välvd på denna modellen, vilket den inte är på Lamy Safari modellen som jag har sen tidigare. Men med mätmaskinen så ska det nog lösa sig. Sen ska jag bara hitta ett bläck som är lika vackert blått som pennan. Det blåa bläck som jag har köpt är lite för blaskigt när det kommer på pappret. Vill ha det mer mörkt och mättat blått.

Tiden går fort när man har roligt säger de, och det stämmer ju, men den går fort när man har mycket att göra också. Känns som om tiden rusar fram nu och jag börjar fundera över hur den del av eleverna ska hinna med allt som ska hinnas med. Med andra är det tvärt om, man kämpar för att hålla dem sysselsatta med saker som driver dem framåt. Snart är det påsklov och sen är det snart sommar. Ett år går fort. För mig, för de som är sjutton släpar sig tiden fram och de känner det som att de har all tid i världen. Vad gör det om man pratar bort en eftermiddag.

Det är alltid roligt att ha små projekt på gång. Nu har jag mitt med pennan som ska graveras, men det kommer allt som oftast in någon som vill ha något fixat. Jag blir oftast eld och lågor och vill sätta igång direkt med det, men jag måste bli bättre på att sätta mig ner och fundera på vilken av eleverna som jag kan sätta på att göra jobbet istället. Så att det blir något de kan lära sig av, istället för att jag får en stund att leka vid maskinerna. För det är lite så jag ser det, jag leker, jag har så koj när jag får ställa mig och göra något i maskinerna att jag nästan glömmer bort att tiden rusar.

Sen är där vissa saker som jag inte vill släppa ifrån mig. Plana volvoraggarnas topplock är något jag inte gärna släpper elever till, även om jag har en elev som vill ta in sin topp och plana så det ska hon få göra. Dock under överinseende av mig eller annan lärare. Det är inga roliga saker att göra fel på.

