Jag var så glad. Det var fredag och jag hade hittat Dire Stratis LP Love over gold med fantastiska Private Investigation på. När jag stod och stekte min entrecote så såg jag att A.J. Pero, trummis i Twisted Sister, var död.

Twisted Sister var ett av mina allra första idoler. Precis som det brukar så satte det sig hårt och jag var lycklig när jag i vuxen ålder fick höra att de återförenades och gav sig ut på turné igen. Två gånger jag har sett dem och en gång har jag sett Dee Snider solo, på Sweden Rock och med AJ som trummis.

Det känns i hjärtat när en av ens barndoms idoler försvinner. När jag var liten hade man ju ingen koll på vad de sjöng eller så, man gick ju bara på att det lät häftigt. Det var ju precis det de gjorde, och så var de sminkade och deras videos var ju helt underbara. Det var ju under den gyllene MTV åldern. Då när man verkligen visade musikvideos på den kanalen.

Vad många inte insåg, och givetvis jag med dem, var att att bakom den där sminkningen, högljudda gitarrerna och inte alltid så polerade språket fanns ett antal hyvens killar. Nu vet jag inte hur det är med resten av gruppen men Dee är ju en renlevnads man och varken dricker eller röker. Hängiven kristen är han också, något som man kan upptäcka om man lyssnar på deras texter. Att de sen blev anklagade och utpekade som ett av de band som förstörde ungdomar genom sin musik visar ju på hur absurt det hela var på den tiden egentligen. Fråga bara Siwert Öholm som nu har gjort avbön för Svar direkt och Wi arr satans Pipol.

Min första skiva som jag valde själv var Stay Hungry. Även om jag tycker att de har gjort bättre skivor än den så ligger den mig varmt om hjärtat givetvis. Hade de bara kunnat fånga den känslan de hade när de spelade live så hade de troligen blivit ännu större. För live var det lite snabbare, lite tightare och helt klart mycket bättre. Det är ett minne jag tar med mig nu när jag sjunker ner i soffan, skålar och skrålar med i den musik som följt mig så länge.

We’re gonna make it
We’ll reach the top
We’re gonna make it
And then
We’re never gonna stop

