Det var kallt idag när jag gick till jobbet. Innan jag gick så funderade jag lite snabbt på om jag skulle ta en tjockare jacka, men jag tyckte att det var vår nu. Det var inte så farligt i morse men efter middag när det kom en pensionerad lärare och hälsade på och kommenterade att det var väldigt kallt ute så ångrade jag mig lite. Jag har ju trots allt en bit att gå hem.

Vaknade i morse till klockan och insåg att jag var tämligen pigg. Så pigg man nu kan vara klockan fem på morgonen. Hade tid att ta det lite lugnt på morgonen och det känns som att det har gjort stor skillnad faktiskt. Har fått undan en del på jobbet idag som jag funderat på länge nu. Finns en del som återstår men det är en senare fråga. Jag börjar inse hur långt jag har kommit på de här månaderna sen i augusti då jag tog det här lärarjobbet. Hur jag gradvis har glidit in djupare i allt, synsätt och tankegångar har förändrats ganska mycket sen dess. Sådant kommer ju allt mer ju mer insatt i jobbet jag blir. Jag tar det mer med ro nu än jag gjorde förr, även när det inte finns en given plan.

Fick ett bra besked om några elever som gjorde dagen bättre. Det är härligt när det visar sig att det finns något bakom den där fasaden som de flesta visar upp. Det har tagit lång tid men rollerna börjar sätta sig nu, lagom till klassen ska delas.

Nu ska jag sätta mig ner i fåtöljen, hitta något bra att lyssna på, gärna något klassiskt och sjunka in i Offsides värld en stund. Jag glömmer ju bort att den ligger där och väntar i hyllan och har sökt mig till tvserier istället den senaste tiden. Det är det slut på nu. I alla fall till viss del. Måste ta tag i min läsning igen, jag har för mycket som ligger och väntar. Risken är ju stor att jag inte kommer ha så mycket tid över till hösten när studierna drar igång.

