Jag släpade mig ur sängen i morse. Planen var ju att åka till jobbet och tillverka en pennkropp. Jag var trött. Riktigt trött. Av någon anledning så bestämde sig kroppen för att det var en bra idé att vakna klockan tre i morse. Det är väldigt sällan en bra idé.

Men jag tog mig till verkstan strax efter sju. Fixade lite kaffe och började med att mäta på lite pennor. Jag gjorde en snabb skiss och sen satte jag igång. Det skulle ju bara vara en enkel grej och inget jag behövde göra ritningar på. Det började bra efter tre timmars jobb så såg jag slutet på arbetet. Det skulle bli en snygg pennkropp och det var bara ett första försök. Jag skulle bara skruva i kroppen i det som skulle bli hättan.

Då såg jag det, kroppen hade flyttat på sig någon gång under det att jag tillverkat den. Gängan var inte helt rak. Yttersta delen på pennkroppen vispade ganska rejält. I en sekund så funderade jag på om jag kanske skulle låta det vara så. Det var ju trots allt bara ett test, en prototyp. Men nej, jag kan inte lämna något på det viset. Om pennan hade rullat iväg över ett bord skulle det se snyggt ut.

Så jag började justera. Jag hade gjort en sexgraders kona av bakdelen så det var där jag startade. Om jag bara gjorde den lite längre så skulle det ta bort kastet. Och det gjorde det, bara det att just innan jag tog sista skäret så funderade jag på att jag kanske skulle ta det lugnt för det kunde ju vara så att jag skulle ta för mycket.

I enlighet med uttrycket ”ingen kommer ihåg en fegis” så tog jag det där sista skäret. Och givetvis så gick jag genom på ett ställe. Jag skulle bara lämnat det som det var. Det är ju fan att man ska vara så anal att man inta kan släppa sådant.

Men nu har jag ritningar på det som ska bli en pennkropp till en Pilot G-TEC-C4. Får väl se när jag får lust till att tillverka den.

