Det var mormors begravning idag. Efteråt åkte vi ut till hennes hus och gick genom vad som fanns. Då vi barn, barnbarn och barnbarnsbarn är utspridda på olika orter i Sverige och även Oslo så passade vi på att se vad vi ville ha med oss från mormor innan Lions kommer och plockar vad de vill ha och resten går på tippen.

Det var ett rumsterande i skåp och förråd och minnen kom upp när man såg de olika sakerna som man ibland inte sett på flera år.

I friggeboden hittade jag en mapp med inklistrade vykort, det visade sig att de var oskrivna. Men bland bladen så föll ett ensamt vykort ut. Framsidan är det som finns ovan, en bild på katedralen Notre Dame. Det var alldeles fulltecknat på baksidan. Av texten framgår att det är skickat 1938 från Paris, troligen den 30 augusti.

Det är sänt till min morfar som vid tillfället var 23 år fick jag veta när jag visade mitt fynd för min moster. Mormor var vid det laget 13 år och de hade ännu inte träffats. Vykortet var från en Pierre som tydligen på sommaren varit i skandinavien och åkt bland annat mellan Göteborg och Stockholm och sen vidare till Oslo. Han tackar för de fina fotona min morfar skickat honom och uttrycker glädje över att min morfar kommit ihåg Pierre och hans vän som han träffat och att Pierre gärna ser att morfar kommer till Paris och hälsar på. Givetvis skulle då min morfar bli gäst i Pierres hem.

Mellan två andra blad låg ett annat vykort. Detta skickat 1955 föreställande Eiffeltornet. Den var sänt till min mormor som då gift sig med min morfar. Texten beskriver hur kvinnan som jag inte kan tyda namnet på har upplevt hur kastanjerna är på väg att slå ut i Paris och vädret är så varmt att hon kunde gå i bara blusen.

Hon skriver vidare att de har gjort Paris by night och besökt de exklusiva respektive de skumma nattklubbarna Paris har att erbjuda, samt att de varit på själamässa i den berömda katedralen Notre Dame.

Här finns alltså, i samma mapp, två vykort som skickats från Paris till mina morföräldrar med 17 års års mellanrum. Ingen annan koppling mellan dem finns förutom att de låg i samma mapp, dessutom var det bara dessa korten som var skrivna, alla de andra var tomma. Det ena har en bild på Notre Dame och det andra berättar att de har varit på mässa i just den katedralen.

Vem var Pierre som på hösten 1938 skickade ett vykort till min morfar? Han bör ju varit i någorlunda samma ålder som morfar var. Pierre och hans vän åkte runt i skandinavien och berömde min morfar för de fotografier han skickat. Åkte min morfar ner och hälsade på? Eller kom kriget och även det att han träffade och gifte sig med mormor emellan? Är det någon som efter en morfars död i Paris nu sitter med ett antal fotografier tagna av min morfar inhanden och undrar vem den 23årige svensken är som skickade bilder till hens morfar för så många år sen är? Visste mormor om vem Pierre var?

Det känns som att det finns en hel historia gömd i de rader som Pierre skriver. Skrivna med stålpenna som doppats i bläck, med en handstil som är vacker och lättläst än idag fångar kortet mitt intresse så här närmare 80 år senare och jag önskar jag sett det medan mormor ännu var i livet. Då kunde jag kanske fått någon information om vem Pierre var. Men kanske kom kriget emellan, han var ju ung och kan ju blivit inkallad i kampen mot tyskarna. Kanske drömde han då sig tillbaka till den varma sommaren då han och hans vän reste runt i skandinavien och bland annat träffade min morfar.

När jag gick ur ett av rummen hos mormor så såg jag en tavla av Eifeltornet. Jag plockade den med mig. För det är något med Just Paris, någon form av band finns det dit. Ett band jag inte kommer att komma närmare än så här. I alla fall inte ikväll.

