Ett drygt dygn i Skåne och just nu vill jag bara krypa ner i sängen. Men strax ska jag gå ner och ordna lite med tvätten.

Hela dagen har det varit full fart. Eller egentligen halva natten med, för när jag hade lite svårt att sova så började jag googla på denne Pierre. Allt jag kunde uttyda av hans namnteckning var Pierre de Lize och sen var det ett streck som avslutades med en nedåtgående rörelse som om namnet slutade på g eller y. När jag skrev in det jag hade så fick jag upp som förslag Pierre de Lizeray, och det skulle ju kunna stämma. Så nu har jag hittat en mailadress som jag ska skriva till för att kanske få veta mer om vem denne Pierre de Lizeray var och om det kan vara den samme som skrivit ett kort till min morfar.

Idag har det gått i ett som sagt, upp vid sju och äta frukost, sen byta till vinterdäck för att därefter återigen åka ner till mormors hus för att börja röja och ytterliggare gå genom vad som fanns. Jag gick genom den där mappen med vykort som jag trodde var tomma. Men där var ett tiotal som beskrev en resa som mina morgöräldrar gjorde 1946. Där man under två månader besökte bland annat Tylösand, Varberg, Göteborg, Eksjö, Söderhamn, Gävle och Stockholm. När de kom till Göteborg så skrev de hem och berättade att de glömt mormors paraply och ville ha det sänt till sig, samt en karta över Sveriges städer. En utav dagarna så skickar de tre vykort. Från tre olika orter och någonstans längs vägen tackar de för brevet de fått sänt till sig. Det var en helt annan postgång på den tiden.

Sen har det gåtts genom foton, betyg och dokument, bland annat ett kvitto på en fabriksny Citroen á 3500 riksdaler.

En stund var allt jag hittade daterat 1938, året då Pierre skickade kort. Mormor gick ut skolan som 13åring, morfar läste Engelska med goda betyg och så vidare och så vidare. Antagligen är det ju bara för att jag var så nyfiken på just det året så jag såg inte efter något annat.

Ingen rast, nu väntar tvätten.

