Jakten på Pierre de Lizeray går vidare. Vem var han? Varför var han i Sverige? Och framför allt, varför bytte han adress med min morfar på 1930-talet? I går skickade jag ett mail till en adress jag hittade på en sida med foton av Pierres handstil. Därav kunde jag se att det fanns vissa likheter. Därmed inte sagt att det är samma handstil skriven av samma person, men chansen finns att det är så. Jag har inte fått svar än.

Så idag efter jobbet så satte jag mig åter igen vid datorn och började söka på min vän Pierre. Mannen som jag sett handstilsprov på visar sig vara en frimärksentusiast. Han har skrivit böcker i ämnet. Han har även suttit med i Academy of Philately. Jag måste skriva det på engelska för ordet Filateli låter som något hämtat ur en barnramsa. Hur som helst, han satt på stol tre (jag tror det är så de säger även i detta sammanhang, jag hittar bara franska sidor och har kört google translate) mellan 26 maj 1957 fram till sin död 13 mars 1983.

lizeray

Så här har vi nu Pierre de Lizeray. Född 1902 i Paris. 1938 var han således 36 år gammal och det förklarar ett och annat. Dels hur han kunnat resa runt i Skandinavien och dels att han i vykortet skriver att han hoppas på att få min då 23årige morfar som gäst i sitt hus. Det är lite mer självklart att en 36åring har en disponibel inkomst stor nog för en resa på det viset vid den här tiden och även att han hade ett hus.

En annan tanke som har slagit mig är att de kan ha träffats ganska lång tid innan. Två år tidigare kanske. Vad hände 1936? Berlinolympiaden. Vem var där? Min morfar Edvard. Sprang han då på en filatelist vid namn Pierre de Lizeray?

