Tänk vad ett missat meddelande kan ställa till det. Det där med att vara provvakt när man inte riktigt räknat med det. Det rubbar cirklar och stör en hel del även om det inte förstör något direkt. Bara det att det gör att det man planerat för dagen får sig en knuff åt vänster. Tack och lov drabbade det inte mig idag, jag får mitt nästa onsdag och då är jag i alla fall på banan.

För min del startade dagen med en föreläsning som jag upptäckte att våra treor skulle gå på direkt på morgonen. Nästa destination eller något liknande hette den. En liten påminnelse för treorna om vad som väntar bortom studenten. Vad de kan göra för att ge sig så bra chanser som möjligt. Ställa sig i bostadskö, skriva in sig på arbetsförmedlingen och möjligheten till att läsa vidare eller höja betygen. Det var intressant och under den timme det höll på ställdes ett antal frågor till ungdomarna som kunde svara anonymt via sina mobiler. Det visade sig att de drygt 60 ungdomar som var där har en väldigt positiv bild av framtiden. Det kan ju vara för att det var mycket praktiska program där som redan nu har jobb på gång, men det kändes ändå skönt att det är så de ser på sin framtid.

När vi gick tillbaka från teatern där föreläsningen hölls så tog jag och min kollega en liten omväg och gick en bit längs Nissan för att njuta av solen som gjorde att man inte riktigt ville gå tillbaka till jobbet. Det var en sån där dag när allt verkar så mycket vackrare, till och med hamnen som annars kan te sig tämligen grå och hård när båtarna lastas och lossas såg trivsam och trevlig ut. I alla fall på håll.

Så är utvecklingssamtalen över för den här terminen, ännu en sak man  kan stryka från den där listan som just nu blir längre och längre. När man löser en sak så blir det ett annat fel längre fram som man inte kunde förutse och som man måste ta itu med. Det har blivit lättare att få överblick med en skriven lista att stryka på. Det är ju dessutom väldigt trevligt att bocka av saker som är klara.

