En av de första sakerna jag gjorde när jag gick upp i morse var att starta datorn. Sedan, under tiden jag åt frukost, drack kaffe, löste melodikrysset och så vidare, så började jag gå genom sökresultat för Pierre de Lizeray. På ancestry.com hittade jag inte så mycket om någon Lizeray som kunde passa in. Det finns förvisso en del lysnings- och bröllopsannonser som kan tillhöra hans föräldrar men inga födelseannonser som går att koppla till Pierre.

Däremot hittade jag någon referens till något som hette Monde des Philatélistes (världens filatelister). När jag sökte vidare på den så landade jag inte helt oväntat på tidningen Le Monds hemsida. Där finns en bloggare som skriver om filateli. Det var väl i och för sig mer oväntat men det fångade min uppmärksamhet.

Att hitta en mailadress till denne journalist vid namn Pierre Jullien var däremot svårt. Speciellt på en sida som är helt på franska utan möjlighet att översätta. Försökte med Linkedin och hittade honom där men för att kontakta honom måste jag uppgradera till premiummedlemskap, vilket jag inte är så lockad till att göra. Till slut hittade jag något som verkade vara ett inlägg i bloggen som handlade om vem den här Pierre Jullien var. Så jag skrev en kommentar för att se om man kunde få kontakt via den vägen.

Så nu är det åter igen bara att vänta. Jag väntar ju sen tidigare svar från Academie de Philatélie och en person på Ancestry.com men den senare ställer jag inte så mycket hopp till. Om det hade varit den Lizeray som finns i den personens släktträd så borde jag fått en träff på Pierre. Men Akademin borde kunna ha mer information än att han var en ledamot där mellan 1957-1983.

