Så det var dags för min brorsdotters konfirmation idag. Intressant hur det går framåt och förändras. Till det bättre, måste jag tillägga. Även om prästen hade en lite annorlunda inställning till de som inte ville ta nattvarden. Om du är felfri så kan du sitta kvar i bänken. Jag hade redan innan tagit beslutet att inte ta nattvarden, men det är en helt annan historia än den jag tänkte ge mig in på nu. 

För efter konfirmationen och middagen så bar det av hem till mina föräldrar för att dels sova och dels gå genom de saker som var kvar efter mormor. Jag har ju hittat det där vykortet och jag var intresserad av att se om jag kunde hitta något mer om det. Annars var där ju en massa böcker och papper att grotta ner sig i. Men mamma hade hittat ett fotoalbum där min morfar satt in bilder och skrivit lite till varje bild. 

Jag fick fatt i ett album och ögnade genom det. Intressant men för sent. Nästa visade upp ett jubileum på Gripsholms slott och bild fanns på Prins Vilhelm. Sen ett årtal, 1937 på en sida. På sidan efter är det första mina ögon landar på ett foto av tre yngre herrar på en strand. Under bilden står tre namn. Pierre, Edvard och Jaques. 

Bilden är tagen i Tylösand 1938. Någon gång på sommaren innan Pierre de Lizeray skickar ett vykort till min morfar. Edvard är min morfar. Jaques är vännen. Som Pierre nämner i vykortet. 

Ännu ett steg närmare. Dags att sova. I morgon är det åter igen dags att skriva mail till Frankrike. 

