imageJag säger inte att det var någon som satte batterierna fel igår men det kan varit så att när jag idag satt och sökte lite hittade en bild på hur batterierna ska sitta så slog det mig att om jag bara vände på det ena batteriet så kanske klockan skulle vakna till liv.

image

Så nu har jag en klocka, som förvisso är något tight om handleden men förbaskat snygg att bära då och då. Med ett tryck så visas klockslaget, håller man inne knappen så ser man sekunderna. Trycker man två gånger på knappen så ser man däremot månad och datum.

image

Håller man inne det andra trycket så visar den även vilken veckodag det är. Nu ligger den nerpackad igen och batterierna är urplockade vill ju inte slita på varken batterier eller klocka mer än nödvändigt. Det är ett ur som ska användas sparsamt.

Sen tog jag även tag i en av lådorna idag. Lite spännande saker hittade jag, bland annat notan från mina morföräldrars bröllopsmiddag. Där kan man utläsa att en Pilsner kostade 55öre och en hel flaska Fine Madeira kostade 12kr. Det var ju förvisso 20/5 1945 och hela kalaset gick loss på 189:85. Då fick man middag för 19 personer.

Tämligen billigt kan tyckas, även om man ser till konsumentprisindex så blir det ganska billigt. Då kostade middagen 3892kr. Ser man däremot till hur länge man fick jobba för 189.85kr så skulle det motsvara 19859kr i idag. Så man hade fått arbeta en månad ungefär för att ha råd med en bröllopsmiddag för 19personer.

En sak som är anmärkningsvärt på notan är att kaffet är lika dyrt som pilsnern.

 

