2015-05-07 17.10.43

 

Dagen till ära åts det supé på Skansen idag för 70 år sedan. För att fira freden efter andra världskriget åt mina morföräldrar Sandwiches, en varmrätt bestående av bräckt färsk lax med spenat och till efterrätt en glasskorg. Allt för 4.50kr. Menyn sparades givetvis. En sådan händelse är värd att minnas.

Vilken anledning har vi att spara en meny i 70 år?

Jag tog bilen till jobbet i morse, det regnade och det såg ut att kunna bli regn nu i eftermiddag med. Men mest av allt tog jag bilen för jag hade en plan att ge mig ut och jogga efter jobbet. Det tog emot när jag kom hem men steg för steg blev jag allt mer färdig och plötsligt hade jag träningskläderna på mig och då kändes det ju dumt att inte ge sig ut.

Det är ungefär fem månader sen jag var ute och joggade senast. Det kändes inte så farligt, jag hade ställt in mig på att det skulle bli en nära döden upplevelse och att jag skulle få ge upp inom 500 meter. Men jag tog två varv på den där slingan och kan klappa mig själv på axeln nu så här efteråt. Nu är ju inte slinga mer än 850m lång så det är u inte några hisnande sträckor men det blev mer än jag trodde och det kändes bättre. Nu gäller det bara att se hur det känns i morgon.

Nu väntar i alla fall ett varmt bad tror jag. Det kanske lindrar lite av den pinan jag kommer känna i morgon när jag ska kliva ur sängen. Får kanske ha eleverna till att köra runt mig på kontorsstolen i verkstan under morgondagen.

