I morse när jag vaknade så fanns det ett mail från Robert Abensur. Han har skickat mail till andra akademiledamöter för att se om han kunde skaka fram någon nu levande släkting till Pierre de Lizeray. Och vet in vad?

IMG_5143

Han hittade inget. Det han har fått fram är att han var singel, vilket återigen bekräftade mina fördomar om frimärkssamlare och kärleken, en av akademiledamöterna hade varit vid hans sida när Pierre dog 1983. Så där slutar historien om mitt vykort. En historia som har funnits i mitt huvud i en dryg månad nu.

IMG_5144

När jag låg där i sängen på kvällen efter min mormors begravning och sökte på Pierre de Lizeray hade jag en önskan att i alla fall hitta något. Men mina förhoppningar var små. Varför skulle en, senare, småkänd fransman åka till Sverige och där till träffa min morfar? Ändå fanns det där hoppet att det skulle vara den där fransmannen som dök upp på så många franskspråkiga sidor. Att jag skulle kunna skingra de frågor jag hade. Frågor som jag nu inte kommer få något riktigt svar på.

IMG_5267

Så jakten på fakta om det där vykortet och Pierre och Jacques resa genom Sverige är över. Men där finns en historia i allt det här. Nu ska jag bara få ändan ur vagnen och se om jag kan få den ur huvudet och ner på papper. Sen ska man ju bedöma om den där historien blir så bra som jag tycker den är i mitt huvud. Det är däremot ett senare problem. Nu ska jag lägga mig en stund på soffan och vila min trötta kropp och skänka en tacksam tanke till Robert Abensur och de andra i Académie de Filatélie som tagit sig tid att hjälpa mig.

