I natt har något konstigt hänt. Jag vaknade väldigt utvilad. Jag insåg att när klockan ringde hade jag sovit flera timmar i sträck. Då kom motdraget. En blixtrande huvudvärk. En episk yxan-i-hjässan-huvudvärk och hur jag än försökte vrida mig så blev jag inte kvitt den. Det fanns ingen ställning där jag kände att det lättade.

Jag vek benen över sängkanten och satte mig upp försiktigt för att inte reta den mäktiga huvudvärken. Det gällde att gå med mjuka steg nu. I dag var planen att jag skulle ta mig in till stan och hämta ut lite hostmedicin som förutom dämpa hostan ska få mig att sova lite. Det fanns bara ett litet problem. Pengar.

Ända sedan jag blev kommunalanställd så kommer ju lönen först den 27:e och eftersom jag är tämligen lat av mig och inte har haft några större problem tidigare så är det vissa autogirobetalningar som jag inte brytt mig om att flytta på. Pengarna som är kvar att dras dras ju när lönen kommer in så det har varit lugnt. Fram tills i dag.

Efter en lugn morgon, där jag faktiskt lyckades somna om ett par timmar och med hjälp av en Ipren så försvann huvudvärken, satte jag mig i bilen och for in till centrum. Planen var ganska enkel. Jag skulle parkera under torget, ta hissen upp, gå till banken och ta ut pengar från sparkontot och sen gå till apoteket. Enkel match.

Kom in på banken, fyllde i den där talongen och väntade på min tur. När jag kom fram och lämnade fram uttagstalongen så tog hon inte emot den. Jag, som just nu är hes som jag vet inte vad, försökte så glatt jag kunde meddela att jag ville ta ut pengar. ”Ursäkta, menar ni kontanter?” var svaret jag fick. Vi har slutat hantera sånt.

Verkligen? En bank, den sista i stan som gav upp hoppet men ändå, en bank som inte hanterar kontanter. Om jag hade en fristående sparbank så kunde jag eventuellt åka upp till Getinge för där har de fortfarande kontanter. Annars får man använda automaterna.

Jag tackade lite kort, vände mig om och på vägen skrynklade jag ihop min talong och slängde den i en papperskorg på väg ut.

Så, vad göra? Medicinen var ju något jag kände att jag behövde och jag kände mig inte riktigt på gång för att köra hem kolla i skrammelkassan om där var de 140 kronorna som jag behövde. Jag gick ut på gatan och ställde mig vid bankomaten, plockade upp telefonen och startade bankappen. Jag tänkte att om jag bara är snabb nog så kan jag föra över och ta ut innan systemet hinner inse att pengarna är på mitt konto och dra dem för mig. Det lyckades, jag hann föra över 200 och sen ta ut dem och allt var frid och fröjd.

Tills jag skulle hämta ut bilen. Det är ju en parkering där man registrerar sitt kort när man kör in och så dras pengar när man kör ut. Med bommar så man kommer inte ut om där inte är pengar på kontot. Så där kommer jag fram till bommen och trycker i mitt kort. Plötsligt vill maskinen att jag ska slå min kod. Under alla år jag har parkerat där har den aldrig frågat mig efter någon kod. Men jag slog in den. Medges ej. Då hör jag att en annan bil stannar precis bakom mig, jag som hade hoppats på att backa för att kunna lugna tankarna lite. Det tog ett par sekunder innan jag kom på att jag hade ju satt in pengar på kortet som jag sen hade tagit ut. Alltså var jag tvungen att göra det igen. Det gick även denna gång, det visar sig att systemet inte jobbar så snabbt tack och lov. Hade kunnat bli en jobbig eftermiddag i Halmstads centrum annars.

Det var nog med dramatik för mig idag. En dag ska ag ta tag i autogiro-situationen

