Igår gick tre unga män i en båt som senare fick motorstopp i hamnutloppet i Nissan. Båten välte och de tre männen försvann. Ingen av dem bar flytväst och det är strömt, speciellt när vinden är så hård som den var igår och vattnet höll en temperatur på ca 12 grader.

Det är så lätt att sitta och tycka att det var korkat att gå ut i det vädret och dessutom utan flytväst. Det är så lätt att tänka så, men så kommer en elev och är upprörd för att två av de där unga männen var elevens nära vänner. Då blir det plötsligt svårare att tänka de där tankarna.

Istället ska man stå och försöka vara stöttande mot någon som verkligen behöver det. Det är svårt när man inte har en aning om hur det är. Allt jag kunde få ur mig var att det måste vara fruktansvärt och att jag förstod att han hade problem med att koncentrera sig. Att jag inte ens kunde förstå hur han har det. Att jag hoppas att de hittar de där männen och att det är räddningstjänsten som gör det. Att vänner och släktingar får ett avslut och att ingen, inte ont anande, hittar dem ilandflutna eller att de fastnar i någon fiskares nät.

Oavsett vad jag tycker om att man ger sig ut på sjön i en liten båt, i hård vind och utan flytväst så kan jag bara hoppas att de hittas.

Städningen är igång i verkstan och det börjar arta sig. Det är skönt att de tar det på allvar och det visar ju att det händer en del med de där ungdomarna under tre år. Det är trevligt att se, att de även tar underhållet på allvar. En dryg vecka kvar nu tills några ska ut i verkligheten och vi andra tar sommarlov. Spännande.

