Påbörjade den stora köksrensningen idag. Köket ska renoveras och då måste det röjas ur innan de kommer hit. Så jag tog första steget idag och öppnade kylskåpet och började slänga allt som inte skulle användas inom en snar framtid. Det blev inte mycket kvar. När jag var yngre kunde jag stå och titta i kylskåpet vi hade hemma och fundera över hur man kunde ha saker som oliver stående som hade stått där i flera år. Nu vet jag hur lätt det är att inte se den där burken med lite lingonsylt i som står inne i hörnet. Den får stå kvar ett tag till. Jag tittade inte på datumen på de där burkarna som stod där. Men jag misstänker att minst en är tre år för gammal. Minst.

Det ska bli ganska skönt att gå genom vad som verkligen finns i mitt kök och vad som ska finnas kvar efter renoveringen. Jag har en hel del grejer där ute och väldigt lite skåp och lådor. Min känsla är att mycket kommer gå på tippen, mycket är skräp, det finns en hel del pantflaskor så där kommer jag ju göra mig en liten hacka.

Det är ju så att jag har vetat om att den här renoveringen ska göras ett tag nu. Det har bara varit tidpunkten som varit okänd för mig. Jag kan säga att jag inte har varit så noga med att städa där ute. Det ska ju ändå röjas ur snart så varför ska jag plocka undan den där kartongen som står på köksbordet? Detta kommer jag nu få ångra. Min semester börjar på onsdag och på måndag börjar renoveringen. Det är inte så att det är en kamp mot klockan, men det kommer ta sin tid att sortera upp allt i lådor (och sen hitta alternativa platser i lägenheten att ställa lådorna på), plocka ner hyllor och tömma skåp. Sen tar jag katterna och flyttar ut i tre veckor så de får jobba utan att skrämma livet ur katterna.

Det ska bli skönt när det är över, men jag ser inte fram emot att komma hem till ett kök som är tomt och alla saker ligger i lådor. Som sagt, det ska bli skönt när det är över. Just nu lever jag på mackor och mikromat. Idag blev det någon variant på flygande jakob. Helt okej men jag fick äta med sked för alla gafflar låg i disken. Tur det inte var schnitzel.

Det vackra vädret byttes mot regn och även om det är över nu så är jag ganska tacksam för att det inte är det där soliga vädret just nu. Håller på med en rejäl laddning tvätt. Så jag vet vad jag ska göra i morgon. Fyra maskiner tvätt som ska vikas och strykas. I bland är det bra att vara jag.

