träning 5k runner 
Innan semestern så hade jag en tanke om att komma igång med löpträningen igen. Men så var det ju det där med lunginflammation och köksrenovering, vips så hade halva semestern försvunnit. 

För några dagar sedan så laddade jag ner en app som ska hjälpa en med att efter 8 veckor springa 5km på 35 minuter. Det blir tre pass i veckan och med enkel huvudräkning insåg jag att för att nå 5km på 35min så ska jag hålla ett tempo på minst 7min/km. Appen är upplagd så att man springer en viss tid och går en viss tid. Första passet var 5min uppvärmning sedan 1min löpning följt av 1,5min gång. I sex omgångar tills allt avslutas med 5min nervarvning. 

Efter de två första löpminuterba trodde jag att jag skulle dö. Jag hade letat fram min pulsklocka så jag hade koll på hur fort det gick. Jag låg på ca 6 minuter per kilometer så det var ju inte så konstigt att jag som inte tränat på en och en halv månad hade lite svårt att andas. Men jag händge i och gjorde samtliga löpminuter på i runda slängar 6min/km. Kan vara dumt att gå ut så hårt men å andra sidan då har jag en chans att lugna mig längre fram. Håller det så gör jag halvmilen på en halvtimme om åtta veckor. Men målet är att göra det på max 35 minuter. 

