Löprunda 5k runner löpning träningSå i dag var det dags för andra turen på väg mot 5 kilometer. Det kändes i benen från förra rundan och denna gången var det 8 repetitioner som gällde mot tisdagens 6. Det tog emot vill jag lova. Speciellt när det gick uppför rundans brantaste och längsta backe. Vilken jag hela tiden kom i slutet på den dåvarande minuten. Och den återkom tre gånger. Men jag bet ihop och slet mig fram.

Denna gången var det alltså 30 minuter med 5 minuters uppvärmning och lika många minuters nervarvning. Så 3.24km är jag helt klart nöjd med, med tanke på att jag sprang en minut följt av en och en halv minuts gång och de tio minuternas upp och nervarvning är medräknat. Ändå höll jag mig på 9.18 minuter per kilometer. Det låter inte så mycket när man ser det så men för mig är det en bedrift att ta mig dryga tre kilometer på en halvtimme. Siktet är inställt på att fortsätta på den inslagna vägen. En medeltid på under tio minuter per kilometer och ett tempo på runt sex minuter per kilometer när jag springer. Då ska jag pressa tiden på fem kilometer från de förväntade 35 minuterna ner till 30. Klarar jag det så ska jag nog unna mig ett par nya löparskor.

Men nu är nästa steg att känna efter hur kroppen reagerat på denna dags träning. Efter min lunginflammation vill jag inte göra något som jag inte mår bra av över tid.

 

