Jag skrev en gång en text om att man borde andas innan man skriver något. Att när man skrivit något som man funderar att posta på nätet ska gå därifrån innan man trycker på enter. Ta en stund och fundera på hur det man skrivit kommer påverka livet, inte bara för en själv utan även för de orden är riktade till.

Vi lever i en tid när allt fler gör allt mer för att tolka det som skrivs och sägs så fel det bara går.

Allt eskalerar fort från en text eller ett uttalande till att snart handla om hot om våld eller våldtäkt. 

Jag har det senaste halvåret valt att stänga av nyheter allt mer, mest för att det känns som om jag håller på att förlora det lilla hopp jag har om mänskligheten. Jag läser tidningen, eller bläddrar genom den, det är vad nyheter jag känner att jag behöver. 

Men det känns som att det mer och mer blir ett vi mot dom samhälle. Man ska stå med någon och man ska vara så in i helvete emot de som är på andra sidan. 

Det finns tydligen en undersökning, enligt Über facts, att ju mer uppjagad man blir när det pratas politik desto mer benägen är man att tro på och stödja det som kommer från det parti man gillar. 

Med tanke på utvecklingen på framförallt twitter så gäller det inte bara politisk åskådning. Det blir så tydliga läger oavsett fråga och allt som sägs från den egna sidan hålls som sanning. 

I mitten sitter en annan skakar på huvudet. Vore jag mer cyniskt lagd skulle jag poppa mig en skål med popcorn och njuta av skiten. Men jag kan inte, jag sitter och försöker förstå vad det är som händer och vad folk egentligen vill när de går in i ett läger för att snart nog landa på sandlådenivå. 

Kanske är det bara så att jag funderar för mycket, jag kanske skulle stänga ner twitter eller i alla fall rensa mitt flöde. Bli striktare på vilka vänner jag har på facebook och låta det vara gott så. Kanske är jag masochist som ändå stannar kvar. Jag borde kanske bli bättre på att bara släppa saker förbi mig, som med vädret, inte ägna det mer än någon sekunds tanke. 

Men det känns som att det som utvecklar sig inte är så bra och jag tror alla skulle må bättre om de tänkte efter. 

