Idag hälsades jag med frasen: Hey there awesome runner! What a great day for a run! Det regnade.

regn träning karaktär

Det duggade när jag bestämde mig för att ge mig ut, har ni någonsin försökt få igång en pulsklocka med gps? Den börjar söka efter satteliter och sen söker den. Och söker. Till slut går den där stapeln upp till nästan full innan den faller tillbaka igen en bit. Att ställa sig under tak medan den söker är ju inte så lysande, även träd bör man undvika. Så man står där och blir blöt medan man tittar på den där lilla stapeln som jag är ganska säker jävlas med en.

träning löpning 5k runner

Till slut kom jag i väg i alla fall. Dagens runda bestod i 4x 1,5min löpning och 2 min gång följt av två vändor med 1min löpning och 1min gång. Slingan jag springer är en 850m slinga och den är hyffsat oval. På ena kort sidan finns rundans enda backar. Var tror ni jag fick två av de där en och en halvminuters löpningarna? Givetvis genom det partiet.

Regn är bra att springa i, det är inte för varmt för att andas och blir man törstig är det bara öppna munnen och vända upp skallen så får man vad man behöver. Eller inte. Fördelen med att springa i regn stannar troligen vid att det inte är för varmt. Istället immar glasögonen igen, man ser inte vad klockan visar och allt blir så mycket tyngre. Till slut blir jag så trött på att hoppa över vattenpölar att jag bara kör på rakt genom dem. Det är ju bara vatten trots allt.

karaktär träning Så du gnäller över att sommaren är dålig? Skärp dig, regn är bra för karaktären!

 

