Det var tufft att ta sig ut idag. Kroppen ville inte alls ut och vinden ligger på mot lägenheten på det sättet att det låter som om det är halv storm ute. Visst det var en frisk vind som tog i men det var inte hälften så farligt som det lät. Tvärt om var det ganska trivsamt väder, vinden gör ju att det inte blir så varmt och har den fördelen att glasögonen inte immar igen.

Löpning träning 5k runner

Låg stabilare runt 6 minuter per kilometer idag, antagligen för att det var lite motigt att komma igång. De andra rundorna har det pendlat mer och i bland har jag varit och snuddat på 5min/km. Det medförde givetvis att första varvet på slingan kändes mycket behagligare. I alla fall tills jag tagit mig genom backarna, precis därefter var jag redo att lägga mig ner och ge upp. Men jag slet på.

Det något lägre tempot gjorde att jag fick gångperioderna på samma ställe idag mer än tidigare. Då har det varit lite förskjutet; jag har hela tiden kommit lite längre innan det har plingat till i örat.

Detta pass var upplagt på samma sätt som i tisdags, fyra omgångar med 1,5min löpning och 2min gång följt av två omgångar med en minuts löpning och en minuts gång. På lördag trappas det upp igen. Då blir det sex omgångar med 1,5min löpning och 2min gång. Det betyder att jag kommer springa över backarna tre gånger på lördag. Det känns inte så lockande just nu.

Det spelar inte heller så stor roll om jag byter håll. Jag startar slingan på samma ställe och jag kör löpning genom kortsidorna när jag kör 1,5/2 min intervallet. Så jag fortsätter springa moturs. Jag hade ett par tjejer som tack och lov hade den goda smaken att löpa medurs, första varvet höll vi jämna steg men när de sen började springa mer ihållande så tappade jag ju ganska fort. Hade det varit så att jag hade haft någon som kört i samma riktning som mig så hade det varit jobbigt, då hade jag ökat takten för att slippa hamna efter. I och för sig så blev det ganska tydligt även denna gång men nästa runda ska jag nog fan ligga bättre till.

Se där, ännu en fördel med att springa i regn, man har inte någon som springer samtidigt som man jämför sig med. Det är en stor fördel, i alla fall för mig.

 

