Etiketter

, , ,

Jag satt vid mitt köksbord med den rödrutiga vaxduken, som man gör om morgonen. Trött som man så ofta är. Jag bläddrade i morgontidningen, som man gör när man äter frukost vid sitt köksbord, sakta och utan att egentligen registrera vad som är skrivet.
Mackorna var uppätna och kaffet började kallna som det gör när man inte tänker på att det finns mer kvar i muggen. På bordet stod ett tänt ljus, som det så ofta gör, och lyste upp just ingenting alls då detta år i juli och inga ljus behövs på morgonen.

Men det slog mig att det snart behövs. Snart behövs det mer än ett litet ljus tänkte jag och blåste ut det där ljuset som var tänt mest för att det ska vara så när man äter frukost och läser tidningen, det hör liksom till.
Jag såg upp i taket. Du borde sätta upp en lampa tänkte jag högt för mig själv. En lampa som kan hänga där och samla damm och inte användas. För när man väl satt upp lampan kommer man på att det nog trots allt är trevligare att läsa morgontidningen i fåtöljen. Det är sen gammalt. Då duger det där ensamma ljuset gott när man dricker sitt kaffe och tuggar i sig sina skinkmackor.
Men jag borde hänga en lampa i taket. Det förstår ju varenda människa, tänkte jag och drack upp det nu nästan kalla kaffet. Jag plockade undan ljuset och satte muggen på diskbänken.

För att hänga lampa måste man ha ett hål att fästa en krok i. Jag plockade fram min slagborrmaskin. En sådan har alla män oavsett om de har en lampa över köksbordet eller inte. Stående på en pall skred jag till verket.
Med ett dån började betongdammet yra och sakta åt sig borren in i taket. Efter en stund drog jag tillbaka borren, 10 mm djupt var hålet, jag tryckte upp borren hårdare. Sakta åt maskinen sig närmare taket. Men fortfarande var hålet bara 10 mm djupt.

Jag tittade på borren, spetsen var borta, nedsliten. Den hade inte ätit sig in i betongen, betongen hade ätit på borren. Det var som fan sa jag tyst för mig själv, när jag gick ner från pallen. Man gör inte borr som förr tänkte jag när jag lade tillbaka slagborren där jag tagit den. Sen tog jag fram dammsugaren och städade av efter mig, ljuset ställde jag tillbaka. Jag satte mig vid köksbordet och såg bistert ut på julimolnen som drog förbi. Vem fan läser tidningen ändå? Det är på väg åt helvete, det vet man utan tidningen.

Taken är av den gamla sorten, på den biter inte nya borr, det är sedan gammalt. Allt är på väg åt helvete, för om man inte kan tillverka borr som håller för att göra hål åt en lampa i ett vanligt hyreslägenhetstak så man ska kunna bläddra i tidningen när man äter frukost, då vet man att det är så.

Jag lyfte blicken och såg på mitt fönster. Du borde köpa en gardin till ditt fönster, tänkte jag för mig själv. Det har du mer glädje av än en lampa för att kunna bläddra i morgontidningen på morgonen. Det är sedan gammalt.

