Tre veckor höll det sen var det över. När jag började det här så lovade jag mig själv några saker. Klarade jag 5km på en bättre tid än 35min efter 8 veckor så skulle jag unna mig ett par nya skor. Framför allt lovade jag mig själv att lyssna på kroppen. Nu sitter jag här och har så ont i benhinnorna och eventuellt även knäna (svårt att riktigt härleda var smärtan kommer ifrån) att jag vill spy. Med andra ord har jag inte riktigt hållit vad jag lovade mig själv.

Löpning, 5k runner, träning

Det började bra, även om jag inte var riktigt pigg idag heller. Men jag hade inte ont när jag började. Det var lite folk ute i det vackra vädret och nyttjade slingan och jag tänkte att det kunde vara en bra sporre. Man vill ju inte lägga av och gå när man har folk som tittar på, även om de inte har en aning om vad rösten i appen säger att jag ska göra givetvis.

Men den där halvminuten extra som lagts på från förra rundan var tuff att kämpa med. Jag hade en inre bild över var varje löpomgång skulle ta slut men jag hade hela tiden fel. Det var alldeles för optimistiska bilder jag la upp för mig själv. Däremot la jag inte av i förtid, jag bet ihop och sprang på. Så här i efterhand var det ju korkat givetvis men vinnarskalle är vinnarskalle.

Hela passet genomförde jag, även om de sista två omgångarna löpning gick betydligt saktare än mitt mål på 6min/km sista omgången var jag uppe och sniffade på 8min/km och jag staplade fram mer eller mindre.

Så ja jag misslyckades med att hålla mitt löfte till mig själv, så här ont får man inte i benhinnorna när man börjar känna av det. Det är något jag har blundat för en dryg vecka. Nu har kroppen verkligen sagt ifrån. Vad som händer nu? jag vet inte riktigt. Först och främst ska jag låta benen vila ordentligt så det får läka ut. Sen får jag börja i en helt annan ände. Ta många steg tillbaka och se om jag kan jobba mig upp till en bättre kondition med ett annat upplägg helt enkelt.

Jag gillar att springa och det är just nu jävligt tungt men jag vet att om jag tar det lugnt nu och börjar på en ny kula senare och tar det lugnare så kommer jag förhoppningsvis även kunna springa i framtiden.

