Etiketter

, ,

En vän vill ha med mig ut i skogen för att leta svamp. Hon menar att min tur med att hitta stolarna och på så sätt spara i runda slängar en tusenlapp skulle smitta av sig så att det hittas svamp. Vi hade den här diskussionen förra veckan när vi åkte runt i nordvästra skåne och bland annat besökte Nimis. 

Saken är den att naturen är trevlig i teorin. Jag kan sitta och göra upp en plan på hur jag ska åka iväg och tälta. Hitta någon trevlig sjö, resa tältet, göra upp en liten eld och bara njuta. Jag tar ibland bilen och åker ut till något ställe där det finns någon trevlig motionsslinga eller naturområde som ska vara vackert. Men oftast lämnar jag aldrig bilen. 

För det är så där, jag målar upp en bild av hur perfekt det blir. Den där natten i tältet blir vindstilla och lagom varm, utan mygg och det är mjukt och skönt att sova. Har ni varit i närheten av en sjö när det är vindstilla och lagom varmt?  Stället fullkomligt kryllar av mygg! Och har ni någonsin legat på ett liggunderlag som ligger på marken? Det är stenigt, knöligt och inte det minsta mjukt. 

Det är därför jag sällan lämnar bilen när jag ska ut och titta på naturen. Jag har målat upp en helt och hållet orealistisk bild av hur det kommer bli. Det är alltid lite för blött, för kallt eller för varmt (för det kan aldrig bli lagom), för blåsigt eller så blir klockan för mycket, kort sagt allt blir fel. 

Så jag frågade min vän om detta svampletande innefattade en tur till skogen, och det gjorde den tydligen. Annars har jag ett par väldigt bra svampställen. Ica Maxi och Coop brukar med största sannolikhet ha det man behöver. Då behöver man inte rensa svampen efteråt och man behöver inte oroa sig för att plocka åt sig någon giftig sak. Så vem behöver naturen egentligen?

