Etiketter

, , ,

Den här semestern börjar gå mot sitt slut, det är ju oundvilkigt, och man börjar se tillbaka på hur sommaren varit. För min del så kan det sägas att sommaren har handlat mycket om böcker. Jag har en lista i mobilen över vad jag har läst men det var inte förrän jag plockade fram dem allihop på köksbordet som jag fattade vilken laddning det har blivit. 

 Böcker, sommarläsning, köksbord 
Det är mycket böcker för mig, jag skulle nog normalt sett inte ta mig genom denna högen under ett år normalt sett men de där veckorna hos mina föräldrar när mitt kök renoverades såg till att jag kom igång ordentligt. 

I den dör högen är det vissa böcker som står ut. Vredens druvor av Steinbeck är bäst i högen och delat med Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg, det bästa jag läst någonsin. 

Gone Girl av Gillian Flynn grep tag i mig på ett sätt som jag sällan varit med om och jag ser fram emot att läsa mer av Flynn i framtiden. En halv gul sol grep mig på ett helt annat sätt när den målade upp en värld som jag inte sett tidigare. Den visar Biafrakriget från tre olika håll även om det är tre sammanlänkade öden som det skrivs om. 

Givetvis har det inte bara varit bra upplevelser, En bluffpilots bekännelse är en märklig bok, en rövarhistoria som inte riktigt räcker till och bokens andra del när journalisten sökte sanningen bakom gjorde att den blev lite mer intressant. Inte heller Harry Bosch kunde hålla uppe mitt intresse i Fallen ängel av Michael Connelly, det brukar annars vara ett bra sätt att få igång min läslust. Men det kan ha varit den ganska trista översättningen (jag tror inte att han stängde av sin telefon efter varje samtal) som gjorde det i och för sig. Men det är i alla fall två böcker som inte kommer stå kvar i min hylla. 

Så jag måste säga att jag haft en väldigt bra sommar i fåtöljen. Listan som jag tagit mig genom är en ganska brokig skara böcker som givit mig en mycket omväxlande semester.

Mannen som slutade ljuga – Dan Josefsson

En bluffpilots bekännelse – Thomas Salme och Stefan Lövgren

Kallocain – Karin Boye

Det är bara lite cancer – Klas Ingesson och Henrik Ekblom Ystén

Popmusik rimmar på politik – Anna Charlotta Gunnarson

Yarden – Kristian Lundberg

Not that kind of girl – Lena Dunham

Gone Girl – Gillian Flynn

En halv gul sol – Chimamanda Ngozi Adichie

Revolutionary road – Richard Yates

David och Goliat, konsten att slåss mot jättar – Malcolm Gladwell

Robin Williams: When the laughter stops -Emily Herbert

Om vänskap funnes – Stig Claesson

Fallen ängel – Michael Connelly

16 rader – Petter Alexis Askergren

