Etiketter

, , ,

Dagen skulle spenderats med en tur till Bereskapsmuseét i Viken. Jag skriver skulle, för i ett liv som för en dag befolkas av yngre barn blir det inte alltid som man tänkt sig. Speciellt inte efter att jag något osmidigt berättat att delar av muséet låg under jorden. Det föll inte i fullt så god jord som jag hade hoppats på. Så när vi, min vän och hennes tre söner, var på väg ändrades det raskt till Järnvägsmuséet istället. Vi var strax utanför Ängelholm så det var ju inte direkt någon fara. 

 Sen skulle fyren i Helsingborg klappas. Och det var väl helt okej, vädret var fint och tid hade vi. Så vi fräste ner till Helsingborg på de lite mindre vägarna och om man ignorerade det som hände i baksätet så var det ganska lugnt. För det är ju så, de där småväxta typerna saknar en del spärrar som de flesta av oss vuxna har lärt oss hantera. Kanske är det just så det ska vara, man ska göra vad som falle en in i den åldern. Sen är det ju det där med sömn, mat och socker. De kan fan inte hantera sånt. Barn borde komma med instruktionsböcker, volymkontroll och eventuellt en avstängningsknapp. 

 Helsingborg, hamnen, rådhuset 
Men vi tog oss till Helsingborg och vi såg verkligen den där fyren innan barnen ville leka på stranden och såg till att blöta ner sig ordentligt. Vi vuxna, vi suckade, stönade och himlade med ögonen mer än tre gånger. Vi åt inte något ordentligt vi heller och jag tyckte nog att min vän såg väldigt sliten ut när jag lämnade över henne och barnen till den äkta maken. Men mellan gapskriken, rivningarna och slagsmålen så tror jag nog att de fick något ut av det. Det kom ett och annat hjärtligt skratt i från de där små typerna också. Jag? Ja jag har ju fått se fyren i Helsingborg på nära håll och det visste jag ju inte när jag vaknade i morse. 

Min vän brukar säga att umgås med dem och deras barn är det bästa preventivmedel jag kan få, och det ligger väl något i det där, jag har definitivt inte någon romantiserad bild av hur det är att ha barn. Och att säga att de är söta när de sover vet jag inte om det stämmer. Den där trippen vi tog i dag tog drygt sex timmar och då hade vi motorvägsåkning mellan Helsingborg och Falkenberg, somnade de där tre trollen? Inte då, jag hörde dem härja runt i huset när jag satte mig i bilen för att åka hem.

Så nu är klockan ställd på tidigt igen. I morgon börjar allvaret. Men jag har en Guinness i kylen och den ska inte överleva min semester!

